Het woord stoornissen wordt steeds vaker een besmet begrip. Het wordt geassocieerd met etiketteren van bijvoorbeeld kinderen en jongeren om hen in een DSM-hokje te kunnen plaatsen. Handig voor behandelaars, maar stigmatiserend en hinderend voor de betrokken jongeren zelf. Natuurlijk zijn sommige kinderen en jongeren druk, opstandig, depressief of hebben moeite met verwerking van informatie. Dit dient niet te worden genegeerd, alleen preciezer en/of anders te worden bejegend.
Het Kenniscongres Stoornissen zoals dat nu voor de vijfde keer plaatsvindt, werkt vanuit het idee dat het begrip ‘normaal’ veel breder is dan in het dagelijkse professionele leven van diagnostici, behandelaars, sociaal werkers of onderwijzers wordt gehanteerd. Een goed voorbeeld is dat een druk kind meestal niet het etiket ADHD verdient en een sombere gedachte niet automatisch betekent dat iemand depressief is.
Tijdens het plenaire programma zal dr. Mariët van der Molen uiteenzetten wat de relatie is tussen executieve functies en probleemgedrag in de klas. In de presentatie van prof.dr. Jaap Oosterlaan staan medicatie en alternatieve behandelingen voor ADHD centraal zoals gedragsmatige interventies waaronder het leerkrachtprogramma Druk in de Klas. Hoe helpt u kinderen in uw klas met leerproblemen? Prof.dr. Stijn Vanheule vertelt u er alles over. En wat is de relatie tussen hersenen en gedrag? Dit legt prof.dr. Roshan Cools u uit.
Er vinden twee deelsessierondes plaats tijdens dit congres, met aandacht voor interventies en behandelmethoden die in de praktijk effectief blijken. De onderwerpen van de deelsessies zijn uiteenlopend:
Op welke manier kan overprikkeling worden voorkomen?
Hoe kunt u als leerkracht de tijd die leerlingen met ADHD/ADD vragen zo effectief en plezierig mogelijk inzetten?
Is pesten experimenteergedrag of risicogedrag?
Hoe gaat u als leerkracht om met dyslexie?
Is de methode Druk in de Klas effectief voor leerkrachten in het basisonderwijs?
Hoe leert u verder te kijken dan de stoornis bij een jongere?
Deze en vele andere vragen krijgen ruimschoots aandacht tijdens het 5e Kenniscongres Stoornissen op 8 december a.s. in ReeHorst te Ede. Sprekers geven u informatie en praktische tips over het omgaan met kinderen en jongeren met een stoornis.
Het volledige programma en meer informatie leest u op de congreswebsite: www.kenniscongres.nl.
Schrijf u nu in voor dit congres en ontmoet collega’s die werkzaam zijn als:
Intern begeleiders, docenten, remedial teachers, mentoren, zorgcoördinatoren onderwijs,
(school)maatschappelijk werkers, jeugdhulpverleners, jeugdartsen, GGD-artsen, (kinder- en jeugd) psychiaters, SPV-ers, therapeuten, GZ-psychologen, (kinder- en jeugd) psychologen, orthopedagogen, eerstelijnspsychologen, logopedisten en ergotherapeuten.
Inschrijven voor deze dag kan heel gemakkelijk online! Doet u dit uiterlijk 14 oktober 2016 dan ontvangt u 10% EARLY BIRD korting! Vroege aanmelders krijgen uiteraard later de gelegenheid om voorkeuren voor deelsessies op te geven.
Leeftijd: 6-13 jaar
>> Deze deelsessie is alleen beschikbaar in de 1e deelsessieronde << Betty Veenman, MSc, promovendus van de Afdeling Klinische Neuropsychologie van de VU.
2. Een nieuwe koers, training voor leerkrachten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs
Leeftijd: 6-16 jaar
Drs. Esther ten Brink, psychotherapeut/Gz psycholoog en cognitief gedragstherapeut/supervisor.
Mede- ontwikkelaar van diverse behandelmodules waaronder Braingame Brian. Werkzaam bij Psycho Informa Instellingen ( basis en specialistische GGZ), Stichting Gaming & Training en in een eigen praktijk, “Zelf-regulatie”, in Oudewater.
Is het experimenteergedrag of risicogedrag? Hoort pesten erbij of is het een uiting van onderliggende problemen?
Leeftijd: 4-25 jaar
Christine Albers, psychotherapeut en teamleider, Fier.
Johannes Dijkstra, teamleider Jongerenspoor en Chat met Fier, Fier.
7. Dyslexie: Onderkenning, verklaring en behandeling
Leeftijd: 6-16 jaar
Dr. Madelon van den Boer, Research Institute of Child Development and Education, programmagroep Onderwijsleerprocessen en Onderwijsleerproblemen, Universiteit van Amsterdam.
10. Van medisch labelen naar omgaan met verschillen
Leeftijd: 1-25 jaar
Emiel van Doorn, opleider/adviseur Stichting StiBCO.
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.