Met trots organiseert het Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) op 1 november het 2e Wetenschapscongres Kwaliteit Kinderopvang. Het thema van dit congres is Leren door te reflecteren. De sector kinderopvang is van harte uitgenodigd om ‘in de spiegel te kijken’ en daardoor zelf aan kwaliteitsverbetering te werken. En die spiegel, die wordt aangereikt door onderzoekers.
De dag zal bestaan uit een plenair ochtenddeel en een middagdeel met twee deelprogramma’s. Daardoor kunnen deelnemers meer eigen keuze maken uit voor hen relevante onderwerpen.
In het ochtenddeel, met dr. Pauline Slot als voorzitter, komen er drie internationale sprekers aan het woord. Zij spreken onder andere over het CARE project en over action learning als verbeterinstrument.
In het middagdeel komen de onderwerpen Pedagogisch curriculum (‘kwaliteit van spelen’ en ‘de neurowetenschap over de jonge kind periode’) en zelfevaluatie pedagogische kwaliteit door ondernemers (‘lerende organisaties in de kinderopvang’ en ‘pedagogische klantbelofte van de onderneming’) aan bod.
Doelgroep:
Dit congres is geschikt voor hoger opgeleide ‘beslissers en beïnvloeders’ in de kinderopvang, die nieuwsgierig zijn naar toegepaste wetenschappelijke kennis over hun werk en zelf aan de slag willen met het waarborgen van de pedagogische kwaliteit. Naast de plenaire inleidingen is er met name in de middag ruimte voor interactie en is er gelegenheid tot netwerken.
Het congres past in het BKK meerjarenprogramma ‘Kwaliteitsimpuls’ en heeft als doel de professionalisering in brede zin en meer specifiek de ontwikkeling van kwaliteitsinstrumenten te bevorderen. Zij streven naar een nuttige verbinding tussen weten en doen, waarmee we op duurzame wijze werken aan de verdere professionalisering van de sector. De toegangsprijs is wederom bijzonder laag gehouden, te weten € 99,00 excl. BTW per persoon.
Het programma zoals dat is vormgegeven door Bureau Kwaliteit Kinderopvang kunt u nalezen op de congreswebsite www.wetenschapscongresbkk.nl
Parallelsessie A2 - Kwaliteit van spel: leren door te spelen gaat niet vanzelf
Dr. Annerieke Boland, IPabo Amsterdam
Parallelsessie behoort tot thema A : Het Pedagogisch curriculum voor het jonge kind van moderator: dr. Elly Singer
Parallelsessie B2 - Leren en ontwikkelen van organisaties en professionals
Dr. Manon Ruijters, Lector Stoas Wageningen, Vilentum Hogeschool
Parallelsessie behoort tot thema B : De zelf-reflectieve onderneming van moderator IJsbrand Jepma
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.